RENUNGAN BUAT HAMBA ALLAH

"Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Sesungguhnya yang demikian itu adalah berat, kecuali bagi orang yang khusyuk." (Al-Baqarah, 2:45) "Hai orang2 yang beriman, jadikanlah sabar & solat sebagai penolongmu, sesungguhnya Allah berserta orang2 yang bersabar." (Al-Baqarah, 2:153) "Keselamatan ke atas kamu berkat kesabaranmu. Maka Alangkah baiknya tempat kesudahan itu. (Ar-Ra'du, 13:24)

02 Disember 2009

SHIT : SN Shahnon Ahmad dah cakap lama dah...

Oleh ar_rawa

Mungkin masih ramai dalam kalangan kita yang masih ingatkan sebuah novel yang dihasilkan oleh Sasterawan Negara, Shahnon Ahmad yang penuh kontroversi. Novel yang dimaksudkan itu ialah SHIT yang menerima kecaman amat hebat terutamanya oleh pemimpin UMNO/BN pada masa itu. Sudah pastilah termasuk Presiden UMNO/Pengerusi BN sendiri Tun Mahathir (dulu Dato' Seri).

Novel tersebut telah diterbit pada tahun 1999 ketika berlakunya gelombang reformasi yang dipimpin oleh DS Anwar Ibrahim. Ramai yang menecam akan penggunaan istilah SHIT oleh Shahnon Ahmad yang mana sudah pastilah ia ditujukan kepada kerajaan yang memerintah masa itu iaitu UMNO/BN.

Akhirnya, orang yang paling kuat mengecam akan penggunaan SHIT terhadap UMNO mengulangi maksud yang sama (walaupun berbeza kata-katanya) iaitu UMNO ADALAH PARTI YANG BUSUK HINGGA KE USUSNYA...

Ini kerana :
' SHIT ' = ' Busuk sehingga ke ususnya '

Maka akhirnya juga, Shahnon Ahmad serta pembangkang sudah lama tahu UMNO adalah sebuah parti yang sangat busuk seperti SHIT. Kita sedar sejak 10 tahun lalu melalui novel SHIT. Alhamdulillah, bekas pemimpin utama UMNO (Tun Mahathir Mohammad) pun kini telah mengakui bahawa UMNO memang sebuah parti yang busuk sehingga ke ususnya.

Tetapi sudah lumrah, orang yang sedang bergelumang dengan SHIT tidak sedar akan kebusukan baunya sehingga mereka sendiri keluar dari tempat SHIT itu kemudian barulah mereka sedar betapa sangat busuknya bau SHIT itu; tempat mereka bergelumang dahulu.

Masalahnya, bagaimana nak sedarkan orang-orang yang tidak sedar akan kebusukan SHIT ini..?
(Kena cari balik novel SHIT ni...mungkin ada jawapannya di sana...!)

ar_rawa

http://intanhijau.blogspot.com

.....read more....

2 ulasan:

  1. kalau UMNO sebuah parti yang busuk, adakah Pakatan Rakyat yang menghina Islam terutama dalam isu kalimah Allah tidak busuk?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itu org tak nampak..orang islam dan melayu di p.pinang tu dah jadi apa dah...habis tanah dirampas dihalau camtu je..tp yg peliknya disbkan terlampau taksubnya kepada pakatan pr sampai bangsa sendiri dibuat camtu boleh senyap sahja

      Padam

LOTERI UMNO

LOTERI UMNO
NAK TAU UMNO GUNA DUIT LOTERI UNTUK GERAKKERJA DEPA SILA KLIK GAMBAR ATAU LAWATI http://www.al-bakistani.blogspot.com