RENUNGAN BUAT HAMBA ALLAH

"Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Sesungguhnya yang demikian itu adalah berat, kecuali bagi orang yang khusyuk." (Al-Baqarah, 2:45) "Hai orang2 yang beriman, jadikanlah sabar & solat sebagai penolongmu, sesungguhnya Allah berserta orang2 yang bersabar." (Al-Baqarah, 2:153) "Keselamatan ke atas kamu berkat kesabaranmu. Maka Alangkah baiknya tempat kesudahan itu. (Ar-Ra'du, 13:24)

12 Mac 2010

Selangor Timbang Saman Polis


Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat Selangor menimbangkan untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap tindakan ganas pihak polis semasa sambutan ulangtahun kedua kemenangan Pakatan Rakyat Wilayah Persekutuan di Kelab Sultan Sulaiman Kampung Baru Ahad lalu.

Malah perbincangan serius telah dibuat oleh Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim bersama-sama Angkatan Muda KEADILAN mengenai hal tersebut.

Menurut Ketua AMK Pusat Shamsul Iskandar Mohd Akin tindakan perundangan dilihat perlu kerana keganasan polis terhadap program Pakatan Rakyat masih berterusan sehingga kini.

Malah Menteri Dalam Negeri, Ketua Polis Negara mahupun Ketua Polis Selangor berdiam diri berhubung insiden ini walaupun terdapat beberapa mangsa mengalami kecederaan serius seolah-olah merestui tindakan polis tersebut.

"Ceramah bukan satu perkara yang boleh mengugat ketenteraman awam. Kenapa mesti nak ganggu?. Malah sampai sekarang saya tidak pernah dengar menteri berkenaan, Ketua Polis Negara dan Negeri memberi reaksi, mereka hanya berdiam diri mengenai hal ini.

"Malah kita telah berbincang dengan MB Selangor untuk mulakan kes dengan menuntut ganti rugi dan ganjaran kepada mangsa dan penganjur. Kami sudah sedia failkan kes untuk dapat pampasan bagi mereka," kata Shamsul yang ditemui media selepas penyerahan memorandum di ibu pejabat Suruhanjaya Hak Asasi Manusia petang semalam.

Sementara itu Ahli Parlimen Balik Pulau Yusmadi Yusof pula mendesak agar Suhakam bertegas dengan kerajaan Umno-Barisan Nasional agar sebarang usaha mereka tidak diketepikan.

Menurut beliau, peranan suruhanjaya itu penting untuk memikul mandat dan tanggungjawab mendengar luahan tidak puas hati rakyat selaras dengan amalan menjaga hak asasi manusia.

"Mesej khusus kepada Suhakam agar segala cadangan mereka tidak diremehkan oleh kerajaan. Jika mereka tunduk kepada kerajaan maka maruah Suhakam sudah dicabar,"

"Saya berharap badan ini dapat mendukung mesej kuat dan keras kepada kerajaan agar tiada sebarang campurtangan dibuat," katanya. -TVS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LOTERI UMNO

LOTERI UMNO
NAK TAU UMNO GUNA DUIT LOTERI UNTUK GERAKKERJA DEPA SILA KLIK GAMBAR ATAU LAWATI http://www.al-bakistani.blogspot.com